ثبت شرکت

مفهوم ثبت شرکت و دلایل لزوم ثبت شرکت

شرکت زمانی به وجود می آید که دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی در مال یا کاری با یکدیگر سهیم باشند . با توجه به این که گفته شد، شرکت از اجتماع افراد مختلف به وجود می آید، حال ذکر این نکته نیز لازم و ضروری به نظر می رسد که شرکتی که از اجتماع اشخاص حقیقی و یا حقوقی تشکیل می شود، می تواند مدنی باشد یا تجاری .

در قانون تجارت ایران، تعریف دقیقی مطابق یکی از مواد قانونی از شرکت تجاری بیان نشده است، اما از نظر اکثریت حقوق دانان، شرکت تجاری، شخصیت حقوقی مستقلی است که به منظور انجام فعالیت های تجاری به همراه کسب سود و تقسیم آن میان شرکا ایجاد می شود.

 

مفهوم ثبت شرکت و دلایل لزوم ثبت شرکت

 گفته شد مطابق ماده 20 قانون تجارت انواع شرکت های تجاری عبارت از هفت قسم است : شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف . تاسیس هریک از این شرکت های تجاری، روال خاص خود را دارد که شرکا و موسسین می توانند با توجه به شرایط اقتصادی مدنظرشان یکی از این شرکت ها را برای انجام فعالیت تجاری و رسیدن به سود و تقسیم آن انتخاب کرده و با انجام روال قانونی، اقدام به تاسیس شرکت و شروع به فعالیت تجاری نمایند .

 تا زمانی که این شرکت های تجاری نام برده شده در ماده 20 قانون تجارت در دایره یا اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسند، دارای شخصیت حقوقی مستقل نخواهند شد و بنابراین نمی توانند به صورت قانونی و تحت حمایت قانون، اقدام به انجام فعالیت های تجاری نمایند .

منظور از شخصیت حقوقی مستقل این است که هر شرکتی که شرکا تاسیس می کنند، جدای از شخصیت افراد موسس و تشکیل دهنده آن، دارای یک شخصیت حقوقی مستقل خواهد شد .

 زمانی که شرکت با ثبت کردن دارای شخصیت حقوقی مستقل شد، تمامی فعالیت های آن به نام و حساب شرکت خواهد بود نه شریک خاصی از شرکت که این به نفع تجار است، زیرا در صورتی که تاجری به صورت انفرادی اقدام به تجارت کند، تمامی اموالش، ضامن کار او خواهد بود و در صورت ورشکستگی، ضامن پرداخت تمامی بدهی ها می باشد؛ اما در صورت تشکیل شرکت تجاری، شریک یا موسس شرکت تا حد محدودی نسبت به بدهی های شرکت مسئولیت خواهند داشت به جز شرکت تضامنی که درصد مسئولیت شرکا به اندازه تمام بدهی های شرکت است .

پس با توجه به توضیحات گفته شده به این نتیجه می رسیم که ثبت شرکت ها من جمله ثبت اینترنتی آگهی ثبت شرکت  و ثبت اظهارنامه خروج از شرکت الزامی است و دولت می بایست تا جایی که امکان دارد در هنگام تاسیس و شکل گیری آن ها نظارت لازم را به عمل آورد تا افراد به وسیله تاسیس شرکت های تجاری وسیله ای برای سواستفاده دیگران ایجاد نکنند .

 

دلایل لزوم ثبت شرکت تجاری و ثبت اظهارنامه ثبت شرکت به شرح زیر می باشد :

 در ماده 195 قانون تجارت بیان شده است که ( ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت ها است )

  ماده 2 قانون ثبت شرکت ها ( مصوب 1310 )، ثبت شرکت های تجاری، من جمله ثبت شرکت سهامی خاص را الزامی دانسته و برای مدیران شرکتی که به ثبت نرسیده، جزای نقدی تعیین کرده است همچنین بیان نموده که «...در صورت تقاضای مدعی العموم، حکم انحلال شرکت متخلف نیز صادر خواهد شد . »

بحث جلب اعتماد اشخاص ثالث نیز دلیل دیگری است که لزوم ثبت شرکت ، من جمله ثبت شرکت دانش بنیان را توجیه می کند؛ با این توضیح که، اشخاص ثالث تنها در صورتی حاضر به برقراری روابط مالی با یک شرکت و انجام معاملات با آن بوده که از وجود هویت قانونی آن شرکت مطمئن شوند که اثبات این هویت قانونی جز با ثبت شرکت امکاان پذیر نمی باشد.

دلیل دیگری که ثبت شرکت را اجباری می سازد، حضور و فعالیت شرکت در مراجع رسمی مانند دادگاه ها و ادارات دولتی و شرکت در معاملات این مراجع مانند مزایده ها و مناقصه ها بوده که قطعا بدون ثبت شرکت امکان پذیر نمی باشد.

ثبت شرکت برای استفاده از تسهیلات ارائه شده به شرکت ها مانند وام های بانکی و مزایای در نظر گرفته شده از سوی دولت، ضروری بوده و بدون ثبت شرکت، امکان بهره مندی از این مزایا و تسهیلات برای شرکت وجود نخواهد داشت.

 پس با توجه به این مواد قانونی که لزوم ثبت شرکت هنگام  تاسیس شرکت های تجاری در آن ذکر شد، زمانی که یکی از شرکت های تجاری موضوع ماده 20 قانون تجارت، مراحل مربوط به ثبت را طی نکند و به ثبت نرسد، این شرکت رسمیت نداشته و تمامی فعالیت ها و تاسیس آن غیر قانونی خواهد بود، در نتیجه مراجع صلاحیت دار خواهند توانست از انجام فعالیت های آن جلوگیری کنند .

 

هزینه و زمان لازم برای ثبت شرکت

 هزینه ثبت شرکت مانند خریدن یک کالای خاص و مشخص از مغازه، قیمت واحد و ثابتی ندارد و بسته به  نوع شرکت تجاری و میزان سرمایه تاسیس آن، هزینه ثبت آن نیز متفاوت خواهد بود . حال که دانستیم ثبت شرکت، هزینه ثابت و مشخصی ندارد، به این نکته هم می بایست اشاره نماییم که بخش زیادی از هزینه های ثبت کردن شرکت مربوط می شود به پرداخت مقدار مشخصی پول به اداره ها و همچنین درج آگهی در روزنامه رسمی کشور و الباقی هزینه ثبت شرکت، کارمزد موسسه ای است که شرکت در خواستی شما را ثبت کرده است .

اگر خودتان مایل به ثبت شرکت به صورت اینترنتی در سامانه irsherekat.ssaa.ir باشید، دیگر الزامی به پرداخت کارمزد به شرکت ها برای ثبت شرکتتان نخواهید داشت، اما این کار به این معنا نخواهد بود که هیچ گونه هزینه ای برای ثبت شرکت به شما تعلق نمی گیرد، بلکه شما می بایست هزینه پست، هزینه حق الثبت در اداره ثبت شرکت ها و هزینه دو نوبت درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار و همچنین حق التمبر را پرداخت کنید .

 

 

تاریخ ارسال : 1402/3/4